• Λίμνη Ζηρού
IMAGE Ανακαλύπτοντας το δάσος
Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2012
Ανακαλύπτοντας το δάσος Το δάσος είναι πηγή ζωής. Η προσφορά του δεν έγκειται... Read More...
IMAGE Ανακυκλώνοντας στη φύση, τα μανιτάρια
Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2012
Ανακυκλώνοντας στη φύση, τα μανιτάρια        Το πρόγραμμα ''Μανιτάρια, οι... Read More...
IMAGE Η βίδρα και το σκιουράκι στη λίμνη του Ζηρού
Τρίτη, 29 Απριλίου 2014
Πρόγραμμα προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας «Η βίδρα και το σκιουράκι στη... Read More...
IMAGE Η παρέα του νερού στη λίμνη του Ζηρού
Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2012
Η παρέα του νερού στη λίμνη του Ζηρού ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ              ... Read More...
IMAGE Λούρος - Ζηρός - Αμβρακικός
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
Λούρος– Ζηρός–Αμβρακικός Τρία διαφορετικά υδάτινα οικοσυστήματα... Read More...
Γενικά για τις λίμνες
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
no Read More...
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013
ΕΙΣΗΓΗΣΗ Read More...
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2013
Εισήγηση στο Σεμινάριο ΚΠΕ Φιλιππιάδας «Λιμναία οικοσυστήματα:Πηγή έμπνευσης... Read More...
IMAGE Η Λίμνη Ζηρού
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
       Η Λίμνη Ζηρού βρίσκεται κοντά στην Φιλιππιάδα Πρέβεζας... Read More...
KENΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Παρασκευή, 16 Νοεμβρίου 2012
KENΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ)... Read More...
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι... Read More...
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Μπάσιος Δημήτριος                 Υπεύθυνος ΚΠΕ... Read More...
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2012
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΠΕ ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑΣ (ΠΡΕΒΕΖΑΣ) ΛΙΜΝΗ ΖΗΡΟΥ (ΠΡΕΒΕΖΑΣ)... Read More...
IMAGE Προκήρυξη Σεμιναρίου του ΚΠΕ Φιλιππιάδας, με τίτλο: «Εκπαίδευση για το περιβάλλον, τις αξίες και τα δικαιώματα», 27, 28 και 29 Νοεμβρίου 2015.
Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2015
Το ΚΠΕ Φιλιππιάδας, στο πλαίσιο των υποχρεώσεών του που απορρέουν από το Τεχνικό... Read More...
IMAGE "1η Διημερίδα Μελισσοκομίας στο Δήμο Ζηρού"
Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2015
Αθρόα ήταν η συμμετοχή των ενδιαφερόμενων πολιτών στην 1η Διημερίδα... Read More...
IMAGE "Τα μανιτάρια του Ζηρού": Γιορτή μανιταριών 2015
Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου 2015
      Μια μεγάλη γιορτή των μανιταριών και της φύσης πραγματοποιήθηκε... Read More...
IMAGE 2η Γιορτή ανταλλαγής ντόπιων σπόρων στη λίμνη Ζηρού
Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2015
       Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε σήμερα, Κυριακή 18 Οκτώβρη 2015,... Read More...
3η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 6ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.Περιβαλλοντική Εκπαίδευση-Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία στη σημερινή πραγματικότητα.
Παρασκευή, 16 Νοεμβρίου 2012
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΠ.Ε.ΕΚ.Π.Ε.(ΕΤΟΣ... Read More...

KENΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) αποτελούν αποκεντρωμένες εκπαιδευτικές δομές του Υπουργείου Παιδείας με πολλαπλούς ρόλους. Απευθύνονται σε μαθητές (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία) και σε ενήλικες (Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ενημέρωση - ευαισθητοποίηση μελών και φορέων της τοπικής κοινωνίας σε θέματα περιβάλλοντος). Απευθύνονται σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια) και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δέχονται τμήματα μαθητών (από σχολικές μονάδες όλης της Ελλάδας) τα οποία συμμετέχουν σε μονοήμερα ή πολυήμερα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης .

Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, έχοντας στο επίκεντρό τους την περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσω της βιωματικής μάθησης, έχουν στόχο να κινητοποιήσουν εκπαιδευτικούς, γονείς, παιδιά, έφηβους αλλά και όλη την τοπική κοινωνία κάθε περιοχής ώστε να συμμετάσχουν ενεργά στη διαχείριση του περιβάλλοντος και στη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Οι δράσεις που υλοποιούνται στα Κ.Π.Ε περιλαμβάνουν σεμινάρια και επιμορφώσεις για το περιβάλλον, ημερίδες και δράσεις ευαισθητοποίησης ενώ έμφαση δίνεται στη βιωματική μάθηση και στην ανάληψη πρωτοβουλιών.

Η Παιδαγωγική Ομάδα του κάθε ΚΠΕ αποτελείται από εκπαιδευτικούς και των δύο βαθμίδων (Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση) και είναι 5μελής ή 6μελής για τα συντονιστικά ΚΠΕ.

Το ΚΠΕ Φιλιππιάδας λειτουργεί και στεγάζεται από το 2009 στις εγκαταστάσεις της πρώην παιδόπολης "Άγιος Αλέξανδρος" στη λίμνη Ζηρού.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήματα που συνδέονται με αυτό και να δραστηριοποιηθούν με ειδικά προγράμματα, ώστε να συμβάλουν στη γενικότερη προσπάθεια αντιμετώπισής τους.
Σκοπός της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι η διάπλαση περιβαλλοντικά υπεύθυνων πολιτών και κοινωνικών ομάδων.
Περιβαλλοντικά υπεύθυνος πολίτης είναι το άτομο που:
-    Έχει κατανοήσει τη λειτουργία του περιβάλλοντος και είναι ευαισθητοποιημένο στα περιβαλλοντικά ζητήματα.
-    Ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και επιθυμεί να συμμετέχει ενεργά στη βελτίωση και προστασία του.
-    Έχει τις κατάλληλες ικανότητες για την επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων
-    Συμμετέχει ενεργά σε όλα τα επίπεδα για την επίλυση των προβλημάτων.

ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ: Με το Νόμο 1982/90 άρθρο 11 παρ. 13, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελεί τμήμα των προγραμμάτων των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ένα χρόνο αργότερα, ο νόμος επεκτείνεται και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
    Στον ίδιο νόμο, προβλέπεται η λειτουργία του θεσμού των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και η ίδρυση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
    Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ), εισάγει τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, τον εμπλουτισμό των γνωστικών αντικειμένων με θέματα περιβάλλοντος και τη σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία. Στο πλαίσιο διαμόρφωσης του ΔΕΠΠΣ εντάσσεται η πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος «Ευέλικτη Ζώνη» όπου η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποκτά τον δικό της χρόνο στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων για τους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές που θέλουν να συνδέσουν την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με τις φυσικές, τις ανθρωπιστικές και τις κοινωνικο-οικονομικές επιστήμες μέσα από διαθεματικές διερευνητικές προσεγγίσεις.


ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
•    Άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία
•    Προσανατολισμός στη μελέτη πρόληψης ή επίλυσης περιβαλλοντικών θεμάτων ή προβλημάτων
•    Διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση του θέματος/προβλήματος
•    Άμεση δράση σε τοπικό επίπεδο με στόχο μακροχρόνια αποτελέσματα σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο
•    Ανάδειξη συνεργασίας, καλλιέργειας αξιών και δημιουργίας νέων προτύπων, στάσεων και συμπεριφορών ατόμων, ομάδων και κοινωνίας απέναντι στο περιβάλλον
•    Ίσες ευκαιρίες για την οικοδόμηση γνώσεων, ανάπτυξη δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων που απαιτούνται για την προστασία του Περιβάλλοντος
•    Έμφαση στην ενεργό συμμετοχή των μαθητών/ριών με συζήτηση-αντιπαράθεση απόψεων, έρευνα, κριτική και δημιουργική επεξεργασία και δράση
•    Εστίαση της προσοχής στην αειφόρο ανάπτυξη του περιβάλλοντος

Στόχοι
Γνωστικοί (οικοδόμηση εννοιών, κατανόηση σχέσεων / αλληλεπιδράσεων / συνεπειών ανθρώπου -περιβάλλοντος, περιβαλλοντικών προβλημάτων, μέτρων προστασίας κτλ.)
Επιστημονικοί (εξοικείωση με την επιστημονική μεθοδολογία/έρευνα, κριτική και δημιουργική προσέγγιση θεμάτων, ανάπτυξη επιστημονικής νοοτροπίας κτλ.)
Συμμετοχικοί (εργασία σε ομάδες, ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας, σεβασμός στις διαφορετικές απόψεις, στον τρόπο ζωής, στη δημιουργική δράση κτλ.)
Κοινωνικοί (σύνδεση της σχολικής με την καθημερινή ζωή, καλλιέργεια υπευθυνότητας, ικανότητα λήψης αποφάσεων και δημιουργικής παρέμβασης κτλ.)
Αισθητικοί (δημιουργία στενής σχέσης με τη φύση με τη μεσολάβηση όλων των αισθήσεων κτλ.)
Αυτομορφωτικοί (χρήση βιβλιοθήκης, τύπου, νέων τεχνολογιών, internet κτλ.)

ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ

   Η θεματολογία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πηγάζει από την αναγκαιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος φυσικού, ιστορικού και κοινωνικού με την προβολή κρίσιμων θεμάτων σύμφωνα με τις τοπικές, εθνικές και παγκόσμιες προτεραιότητες, όπως αυτές διατυπώθηκαν στη Σύνοδο Κορυφής για το περιβάλλον και την ανάπτυξη (Agenda 21, Rio De Janeiro 1992).

Ως βασικοί άξονες προτείνονται:
•    Οι κλιματικές αλλαγές - Προστασία της ατμόσφαιρας
•    Ο αέρας (η ρύπανση του αέρα στις πόλεις κτλ)
•    Το νερό (η ρύπανση και εξάντληση των επιφανειακών και υπογείων νερών κτλ)
•    Το έδαφος ( η ερημοποίηση, η διάβρωση κτλ)
•    Η ενέργεια (η εξάντληση των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων κτλ)
•    Τα δάση (η προστασία και η αειφόρος διαχείριση των δασών κτλ)
•    Βιοποικιλότητα/ Εξαφάνιση των ειδών
•    Διαχείριση απορριμμάτων και αποβλήτων
•    Ανθρώπινες δραστηριότητες (οι δομημένοι χώροι και οι λειτουργίες που επιτελούνται σε αυτούς, στο αστικό και περιαστικό πράσινο κτλ)
•    Ανθρώπινες σχέσεις (οι κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις του αναπτυξιακού και περιβαλλοντικού προβλήματος, η ισότητα των φύλων, οι ανθρώπινες αξίες, τα προβλήματα μειονοτήτων κτλ)


ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Η επίλυση προβλήματος και η μέθοδος σχεδίων εργασίας (projects) είναι  διδακτικές οι οποίες απορρέουν από τη Γενική Διδακτική και μπορούν να συνδυαστούν με άλλες όπως η μελέτη πεδίου, η μελέτη περίπτωσης, η χαρτογράφηση εννοιών, το παιχνίδι ρόλων, η ανίχνευση και τροποποίηση των εναλλακτικών ιδεών (εποικοδομητική προσέγγιση) κτλ
Αναγκαία κρίνεται η προετοιμασία των μαθητών/ριων σε γνωστικό επίπεδο πριν την επίσκεψη στο πεδίο.

Επιπλέον στοιχεία των παραπάνω μεθοδολογιών μπορεί να είναι: η ιδεοθύελα (Brain storming), η αντιπαράθεση απόψεων (Debate), η ανάδραση
(Reflection), το παιχνίδι ρόλων (Role playing ή, τα παιχνίδια προσομοίωσης
(Simulation games).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Κατά την υλοποίηση ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης η αξιολόγηση θεωρείται αναγκαία, διότι μέσω αυτής αφενός εκτιμάται η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής πρακτικής και αφετέρου επιδιώκεται η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Οι άξονες και τα κριτήρια αξιολόγησης προκύπτουν από τους στόχους που αρχικά τέθηκαν και από το βαθμό επίτευξής τους. Οι άξονες αξιολόγησης μπορεί να είναι η ανάπτυξη ψυχοκινητικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η ποιότητα της εργασίας και η παρουσίαση του προγράμματος. Αντίστοιχα τα κριτήρια μπορεί να είναι:
1. Ο βαθμός επίτευξης των στόχων (π.χ. η οικοδόμηση γνώσεων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η διαμόρφωση κώδικα αξιών, στάσεων και συμπεριφορών των μαθητών απέναντι στον εαυτό τους, την ομάδα, το περιβάλλον)
2. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε
3. Η πρωτοτυπία αντιμετώπισης του θέματος
4. Η διαθεματική προσέγγιση
5. Το πλήθος, η ετερογένεια και η ποιότητα των πηγών που επιλέχθηκαν
6. Η ικανότητα οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων, πληροφοριών και στοιχείων που συγκεντρώθηκαν
7. Η εξαγωγή / τεκμηρίωση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από τα στοιχεία, τις μετρήσεις και τα διαγράμματα
8. Ο βαθμός αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών
9. Η σύνθεση της εργασίας
10. Ο βαθμός δυσκολίας του θέματος και, τέλος, όποια άλλα κριτήρια θεωρεί ο εκπαιδευτικός απαραίτητα.

 ΠΗΓΕΣ:
-Γεωργόπουλος, Α., 2005, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αθήνα, Gutenberg
- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,  www.pi-schools.gr/perivalontiki/
-Φλογαϊτη, Ε., 1998, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.

Σελίδα 1 από 2

Back to Top